Hyvin usein opettajaksi opiskelevat nuoret määrittelevät itsensä perfektionistiksi. Yhtä usein puhumme yhdessä siitä, miten opettajan työssä täydellisyyttä ei voi eikä kannata tavoitella. Joka ikinen päivä työt jäävät kesken, ja aina kun jotain saa valmiiksi, on jo uutta kesken jäänyttä odottamassa aikaa ja huomiota.
Kunpa
voisin pelastaa kaikki nuoret opettajat perfektionismilta. Nimittäin
perfektionismi on jopa itsetuhoista. Aika vakava määritelmä, mutta niin sanoo
häpeätutkija Brené Brown.
Brown
korostaa, että perfektionismi on ihmiselle vaarallista eikä siihen tulisi
kenenkään meistä pyrkiä. Brownin mukaan perfektionismi on haavoittuvaisuudelta
suojautumista. Oma haavoittuvaisuuttaan pakeneva ihminen kieltää itseltään
aitona esiintymisen ja sen sijaan esittää jotakin roolia. Perfektionismi on Brownin mukaan uskomusta
siihen, että jos teemme asiat täydellisesti ja näytämme täydelliseltä, voimme
vähentää syyllisyyden, arvostelun ja häpeän tuottamaa kipua. Hän näkee
perfektionismin olevan eräänlaista hyväksynnän hakemista. Täydellisyyttä
tavoittelevan ihmisen huomio ja painopiste on toisissa ihmisissä: "Mitä muut
minusta ajattelevat?"
Brownin on
päätynyt siihen, että perfektionismi on yksi häpeän muoto ja se on itsetuhoista
yksinkertaisesti siksi, että täydellisyyttä ei ole olemassa. Perfektionismin
kierre on vaarallinen, koska se saa ihmisen syyttelemään itseään, kun jokin
epäonnistuu ja ajattelemaan, että tämä on omaa syytäni. ”Näin kävi siksi, että
en ole tarpeeksi hyvä.”
Opettajana
olemme oman epätäydellisyyden kanssa tekemisissä jatkuvasti. Joskus tärkeä
koepinkka menee hukkaan, toisinaan unohdamme täyttää juuri sen kyselyn, jolla
oli kiire perheneuvolan palaverin kannalta. Joskus hektisen päivän keskellä suusta
tulee sanat aivan väärässä järjestyksessä ja joskus teemme oppilaiden
käytöksestä hätiköityjä johtopäätöksiä. On lukuisia tilanteita, joissa voimme
mokata. Brownilla onkin meille tärkeä viesti: omaa häpeänsietokykyään voi
kasvattaa. Häpeätutkija korostaa, kuinka häpeän torjuminen ei ole
vastaus, sen sijaan sitä on häpeän sietäminen.
Häpeänsietokyky
on taito, jota voimme ja jota kannattaa opettaa lapsillemme. Brown näkee
sen kykynä, joka saa ihmisen pysymään aitona kokiessaan häpeää. Häpeänsietokyky
on kykyä käydä häpeän kokemusta läpi uhraamatta omanarvontuntoaan. Se on kykyä
selviytyä häpeää aiheuttaneesta kokemuksesta rohkeampana, myötätuntoisempana ja
voimakkaampaa yhteyttä tuntevana kuin oli ennen sitä. Koska häpeä ei kestä,
että siitä puhutaan, paras lääke on hakeutua vuorovaikutukseen sellaisen
ihmisen kanssa, jonka kanssa häpeäkokemusta voi turvallisesti käsitellä.
Häpeänsietokyvyssä
onkin Brownin mukaan kyse keskitiestä: siitä vaihtoehdosta, jonka vuoksi voimme
toimia täysipainoisesti ja löytää arvojemme mukaista elämää vaativan
emotionaalisen rohkeuden.
Miten häpeänsietokykyä opettajana voi treenata? Juttelemalla mieltä painavista tilanteista luotettavan kollegan tai esimiehen kanssa. Käyttämällä rehtiä ja turvallista kieltä oppilaiden kanssa.
”Sanoin eilen liian kireästi teille siitä … asiasta. Olen pahoillani ja haluan pyytää sitä anteeksi.” Myöntämällä sen, että välillä ajatukset ovat olleet jossain muualla – esimerkiksi aikatauluissa tai siinä, että ehtiikö joku oppilas hammaslääkäriin, jos ruokailuun meno viivästyy.
”En voi nyt keskittyä kysymykseesi, kun mietin samalla, että meidän pitäisi ehtiä käydä tämä asia ennen kuin menemme ruokailuun.”
Laittamalla itsensä likoon, pelleilemällä sopivissa tilanteissa ja nauramalla omille pienille virheilleen.
”Ai sanoinko mä oikeasti niin? Onpa hyvä, että mulla on
niin fiksuja oppilaita jotka heti huomaa, kun opettaja sanoo jotain ihan
hassua.”
Brown
sanoo, että kun ihminen havaitsee olevansa tarpeeksi, hän kykenee riisumaan
naamionsa ja haarniskansa. Haarniskasta ulos astuva ihminen on löytänyt
omanarvontuntonsa, rajansa ja halun uskaltaa esiin omine lahjoineen ja
kykyineen.
Jos voisin jotain sanoa jokaiselle nuorelle opettajalle, sanoisin tämän:
"Sinä olet
jo tarpeeksi. Tee vähemmän. Jätä puolet mieleen sinkoilevista ideoista
toteuttamatta. Älä pyri ylittämään kaikkia rimoja työelämässä vaan mene välillä
aidan alta. Sellaisena päivänä, jolloin kaikki muu vaatii liikaa, älä sinä
vaadi sitä enää itseltäsi. Oppilaat ansaitsevat hyväntuulisen ja
emotionaalisesti joustavan opettajan. Sellaisena myös sinä pystyt nauttimaan
työstäsi."
Ja kun takaraivossa syyttävä ääni huutelee omia vuorosanojaan, sano sille:
”Minä
olen jo tarpeeksi. Enkä ole oikeastaan kiinnostunut sinun jutuistasi. Minua
kiinnostaa enemmän oma ja toisten hyvinvointi. Kuuntelen mieluummin toista, l e m p e ä m p ä ä ä ä n t ä.”
Kommentit
Lähetä kommentti