Siirry pääsisältöön

Kertoisitko lisää?

 

Lapsi piiloutuu hiusten sekaan ja näyttää yhtä aikaa avoimen vihamieliseltä ja surulliselta.

”Nyt minusta näyttää siltä, että sinun pitää kertoa mistä on kysymys, jotta osaan auttaa sinua,” sanon. Lapsi tuijottaa pöydän kantta ja kysyy viimein, voidaanko jutella sitten kun toiset ovat menneet välkälle. Näin teemme.

”Kun mulla oli jostain syystä aamulla toinen silmä turvonnut ja mun huulet on rohtuneet, ja näytän ihan tyhmältä.”

”Voi lapsi rakas, kertoisitko lisää?” Ja niin hän kertoo. Siitä miten kamalalta tuntuu pelätä näyttävänsä tyhmältä. Mutta mitä sanoa silloin, kun lapsi jakaa kanssasi pelon, joka aikuisen kannalta on ehkä aavistuksen huvittavakin, mutta lapselle totisinta totta? 

”Kertoisitko lisää” on opettajan työssä hyvin käyttökelpoinen virke. Sitä voi käyttää silloin, kun oppilaan vastaus herättää itsessä tunteita ja tarvitsee aikaa luodakseen rakentavan fiiliksen itselleen. Tai silloin, kun ei yhtään tiedä mitä sanoisi. Mistä lähteä kerimään tilannetta auki? Kertoisitko lisää -pyyntö antaa aikaa ja tilaa.

 Ja kun lapsi on kertonut lisää, ei siltikään aina tiedä mitä sanoisi. Joskus pitää vain luottaa vaistoon. Sanoa se, minkä ajattelee lapsen tarvitsevan nyt kuulla. Joskus se, mitä lapsi kaipaa on jotain, mitä meidän kaikkien olisi pitänyt lapsuudessamme kuulla.

 ”Kuule, muista että sinä olet aina arvokas ja kaunis. Vaikka jonakin aamuna sun silmät tai huulet näyttäisi peilistä katsottuna miltä tahansa, niin se mitä sinä olet, ei siltikään ole muuttunut. Sinä olet aina kaunis. Ja joka ikinen päivä olet arvokas siksi, että olet sinä. Sun ei tarvi tehdä mitään sen asian eteen eikä sun tarvi näyttää mitenkään erityiseltä, vaan olet aina arvokas. Ymmärrätkö sen?”

 Lapsi katsoo hiuspehkonsa takaa luottavaisesti, nyökkää ja hengähtää syvään. Istuu siinä hetken hiljaa, katsoo vielä kerran ylöspäin ja hymy hiipii kasvoille.

 Jatkan vielä hetken.

”Niitä päiviä meille elämässä tulee. Tulee huonoja hiuspäiviä tai sellaisia, kun on näppy keskellä otsaa. Mutta yleensä niitä ei huomaa kukaan muu kuin me itse. Ja vaikka joku muu huomaisikin, niin sillä ei ole mitään väliä. Tärkeintä on se, mitä sinä olet. Ja meistä jokainen on aina ihana ja kaunis.”

 Toinen nyökkäys. Nyt jo reippaampi hymy. Katsomme hetken toisiamme ja nauramme sitten. Lapsi lähtee pukemaan välkälle hyväntuulisena ja reippaana.

Mutta minä istun vielä hetken sohvan kulmalla ja mietin, miten tämän hetken voisi monistaa kaikille lapsille. Niin että jokainen voisi kokea olevansa arvokas ja kaunis, ihan joka hetki. Ehkä tässä oli jo alku. Ehkä tämä lapsi välittää kokemansa luottamuksen jollekin toiselle. Ehkä hyvä kasvaa juuri näissä hetkissä.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Herkkyys voi olla myös opettajan supervoima

Näin kerran jonkun sometilillä tuon kuvan lausahduksen “Sä olet ihan liian herkkä.” Tunnistin sanat hyvin, ja jäin miettimään asiaa. Onko sinullekin sanottu, että olet liian herkkä tai liian jotain muuta?  Tästä “olet liian jotain” -aiheesta on jo olemassa monia hyviä kirjoituksia, enkä aio nyt toistaa niiden sisältöä. Kerron sen sijaan joitain omia ajatuksia ja kokemuksia aiheesta. Teini-ikäisenä eräs opettaja sanoi minulle “Sinä olet kyllä niin herkkä, että mietin, miten tulet pärjäämään maailmassa.” Työelämässä olen kohdannut tilanteen, jossa itkin esimiehen läsnä ollessa ja hän ilmaisi, että se on liikaa, olen liian herkkä, ei pitäisi itkeä. Opettajana ollessa olen myös kuullut, kun oppilas sanoi toisesta: “Ärsyttää, kun se aina itkee.” Kaikkia näitä tilanteita olen myöhemmin kiinnostuneena ja uteliaasti tarkastellut. Tunnetutkimuksen näkökulmasta olen nostanut esiin kysymyksiä. Miksi nauru on niin paljon hyväksyttävämpi tunneilmaisu kuin kyyneleet?  Eikö itku ole lopult...

Uusi opettaja, haluatko ilmaisen muistilistan?

  Nuori opettaja!  Haluatko ilmaisen muistilistan,  jonka avulla voit valmistautua tulevaan työvuoteen?  Lataa se täältä. Pääset samalla Opeoppaan postilistalle.  En spämmää, lähetän vain juuri ne viestit, jotka haluatkin saada! 

Oppilaan vastauksen toistaminen

Pitääkö oppilaan vastaus toistaa? Miksi ei pidä? Oletko ikinä miettinyt asiaa? Suurin osa opettajaksi opiskelevista toistaa oppilaan vastauksen. Jossain vaiheessa ohjausprosessia yleensä kysyn perusteluja sille. Edelleen suurin osa ei ole koskaan miettinyt asiaa. Hyvin moni sanoo syyksi ensin sen, että haluaa varmistaa toisten oppilaiden kuulevan vastauksen.   Oppilaan vastauksen toistaminen onkin varmaan ollut tärkeää joskus aikanaan, kun luokkien akustiikka on ollut olematonta. Aina joskus oppilasryhmässä on myös joku oppilas, joka puhuu niin hiljaisella äänellä, että hänen vastauksia ei kuule. Mutta pitääkö tästä syystä systemaattisesti toistaa jokaisen oppilaan vastaus? Luulen, että tämän toimintatavan taustalla on jokin tiedostamaton oletus siitä, miten opettajan kuuluu toimia. Oma opettaja on ehkä toiminut niin, tai ehkä siitä tulee jotenkin opettajamainen olo, kun toistaa oppilaan vastauksen? “Kun nyt toimin näin, kuulostan opettajalta.” Jos asiaa tarkastellaan oppilai...