Lapsi piiloutuu hiusten sekaan ja näyttää yhtä aikaa avoimen
vihamieliseltä ja surulliselta.
”Nyt minusta näyttää siltä, että sinun pitää kertoa mistä on kysymys, jotta osaan auttaa sinua,” sanon. Lapsi tuijottaa pöydän kantta ja kysyy viimein, voidaanko jutella sitten kun toiset ovat menneet välkälle. Näin teemme.
”Kun mulla oli jostain syystä aamulla toinen silmä turvonnut ja mun huulet on rohtuneet, ja näytän ihan tyhmältä.”
”Voi lapsi rakas, kertoisitko lisää?” Ja niin hän kertoo. Siitä miten kamalalta tuntuu pelätä näyttävänsä tyhmältä. Mutta mitä sanoa silloin, kun lapsi jakaa kanssasi pelon, joka aikuisen kannalta on ehkä aavistuksen huvittavakin, mutta lapselle totisinta totta?
”Kertoisitko lisää” on opettajan työssä hyvin käyttökelpoinen virke. Sitä voi käyttää silloin, kun oppilaan vastaus herättää itsessä tunteita ja tarvitsee aikaa luodakseen rakentavan fiiliksen itselleen. Tai silloin, kun ei yhtään tiedä mitä sanoisi. Mistä lähteä kerimään tilannetta auki? Kertoisitko lisää -pyyntö antaa aikaa ja tilaa.
”Niitä päiviä meille elämässä tulee. Tulee huonoja hiuspäiviä tai sellaisia,
kun on näppy keskellä otsaa. Mutta yleensä niitä ei huomaa kukaan muu kuin me itse. Ja vaikka joku muu huomaisikin, niin sillä ei ole mitään väliä. Tärkeintä
on se, mitä sinä olet. Ja meistä jokainen on aina ihana ja kaunis.”
Mutta minä istun vielä hetken sohvan kulmalla ja mietin, miten tämän hetken voisi monistaa kaikille lapsille. Niin että jokainen voisi kokea olevansa arvokas ja kaunis, ihan joka hetki. Ehkä tässä oli jo alku. Ehkä tämä lapsi välittää kokemansa luottamuksen jollekin toiselle. Ehkä hyvä kasvaa juuri näissä hetkissä.
Kommentit
Lähetä kommentti